Ny designkollektion för kvinnors rätt att vara båda sköra och starka – Tjejzonen

Ny designkollektion för kvinnors rätt att vara båda sköra och starka

Wangari Sthlm lanserar i samarbete med Cetaphil ”The Sensitive/Strong Collection”.

Wangari Sthlm är det syftesdrivna accessoarvarumärket som designar och tillverkar sidenscarves med motiv som belyser olika sociala behov i världen, och stöttar ideella organisationer som får del av försäljningen. Cetaphil är ett globalt hudvårdsvarumärke som är känt bland annat för sina produkter speciellt framtagna för känslig hud. Nu går de ihop för att slå hål på myten om att det finns en motsättning mellan att vara skör och stark, och skapar en limiterad kollektion till förmån för Tjejzonen.

– Vi kom i kontakt med Cetaphil genom deras kommunikation på temat att känslig hud inte behöver vara en bromskloss i livet, och på samma sätt vill vi hävda att en känslig personlighet inte är en motsats till att vara stark. Det finns så många åsikter om hur flickor och kvinnor ska vara i olika sammanhang. Vår gemensamma övertygelse är att ALLA människor har rätt att ta plats som sig själva, både sköra och starka och sårbara och målmedvetna, och det gav inspiration till den här kollektionen, säger Linda Häggkvist, grundare av Wangari Sthlm.

En organisation som ständigt hanterar frågor om utsatthet och sårbarhet är Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer. De kämpar för tjejers rätt att bli lyssnade på, och att den ökande psykiska ohälsan* och utsattheten ska minska bland alla som definierar sig som tjejer mellan 10 och 25 år. Många tjejer upplever att de inte har någon vuxen att prata med, eller vågar inte prata om det som får dem att må dåligt. Tjejzonen stöttar genom fysiska eller virtuella möten med en Storasyster, som i egenskap av volontär ger av sin tid och sitt engagemang för att lyssna och finnas där. Samtalen sker i trygghet av anonymitet, utan anmälningsplikt och är kostnadsfria.

– Wangari Sthlm:s mission är att erbjuda exklusiva accessoarer av silke som har ett livslångt värde, och som samtidigt bidrar till en lite bättre värld. Vi skapar samarbeten som hjälper till att lyfta sociala behov genom iögonfallande produkter och designar motiven på våra scarves för att bära fram viktiga, sanna historier. En del av försäljningen går alltid till en ideell organisation som gör reell skillnad i samhället, fortsätter Linda. Att Cetaphil vill göra den här kollektionen tillsammans med oss till förmån för Tjejzonen, betyder extremt mycket då de som globalt varumärke visar att ingenting är omöjligt. I både hjärta och handling visar de att unga kvinnors psykiska hälsa är en fråga som vi aldrig får blunda för. Varje bärare av scarfen för budskapet vidare med egna vingar på sitt håll.

The Sensitive/Strong Collection lanseras den 3 september 2020 på wangaristhlm.com och är framtagen av Wangari Studio och Cetaphil**, tillsammans med mediebyrån AdOn.

* Vid den senaste mätningen 2018 noterar Folkhälsoinstitutet att hela 20% av kvinnorna mellan 16 och 84 år i Sverige, uppger nedsatt psykiskt välbefinnande. Skrämmande är också att andelen unga kvinnor är överrepresenterade (33% av kvinnorna mellan 16 och 29 år uppger nedsatt psykiskt välbefinnande) samt att det totala antalet ökar över tid. Källa: Folkhälsoinstitutet.se

** Cetaphil är en produkt från Galderma.

För mer info, kontakta:

Linda Häggkvist
VD/Grundare, Wangari Sthlm
linda.haggkvist@wangaristudio.com (073-529 71 10)

Se hela kollektionen och läs mer om samarbetet på wangari.com

https://www.wangaristhlm.com